Portionsbröd med prästost och oregano

I helgen ska jag på kräftskiva och då är det perfekt att bjuda på portionsbröd. Dessa kan bakas innan och frysas, och tas fram en liten stund innan . Detta receptet ger cirka 16 småbröd men kan enkelt halveras eller dubbleras beroende på hur många småbröd du vill göra. I receptet har jag valt att ha i riven prästost, men det går bra med vilken riven lagrad ost som helst.
 

 
 
 
16 stycken
 
Ingredienser:
4 dl mjölk
50 gr jäst
4 dl riven prästost
1 1/3 tsk salt
1 1/3 msk oregano
10 dl lantvetemjöl (+ extra till utbakning)
 
Gör så här:
1. Värm mjölken till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av mjölken.
2. Tillsätt resten av mjölken, ost, salt, oregano och mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs den övertäckt ca 30 min.
3. Tag upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt. Forma degen till en rulle. Skär den i 16 bitar. Forma till runda bullar. Lägg bullarna på plåtar och gör en skåra mitt i varje bulle. Jäs under bakduk ca 30 min.
4. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback