Supergoda mozzarellabiffar med tomat-och basilikasås

Jag älskar verkligen mozzarella och är därför lite förvånad över mig själv att jag aldrig tidigare har kommit på tanken att fylla köttfärsbiffarna med mozzarella. Väldigt enkelt var det också, då jag bara stekte biffarna 3 minuter per sida och lät de sedan bli klara i ugnen tillsammans med såsen. Alternativt kan man även hacka i soltorkade tomater.
 

 
 
 
4 portioner
 
Ingredienser:
Biffar:
600 gram köttfärs
2 msk ströbröd
1 ½ msk mjöl
1 st ägg
1 st vitlöksklyfta
½ tsk salt
½ tsk oregano
½ tsk basilika
½ tsk timjan
Svartpeppar
1-2 påse mozzarella
 
Sås:
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 burk cremé fraiche Tomat/basilika
2 msk kalvfond
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda ströbrödet med mjölken och låt stå ett par minuter tills det har svällt. Blanda därefter ströbrödsblandningen med köttfärsen i en skål. Ha i ägget.
3. Ha i pressad vitlök och kryddorna. Arbeta ihop till en jämn smet.
4. Forma tunna och platta biffar. Lägg en mozzarellabit i mitten och vik över köttfärsen så mozzarellan inte syns.
5. Stek biffarna på 3 minuter per sida. Lägg biffarna i en ugnssäker form.
6. Sås: Blanda ingredienserna till såsen och häll runt om biffarna. Grädda i ugnen i ca 15-20 minuter.
7. Servera med sallad och klyftpotatis.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback