Klassiska semlor

Igår var det fettis-tisdagen och givetvis skulle detta firas med semlor. Jag är inget fan av semlor, eftersom jag tycker det blir för mycket bulle. Men efter att ha bakat egna kan jag konstatera att dessa är betydligt godare än de färdigköpta. Jag valde att ha i kesella vanilj i några eftersom jag är nötallergisk, och det blev väldigt gott.
 

 
 
12 stycken
 
Ingredienser:
25 gram jäst
75 gram smör
2 ½ dl mjölk
½ dl strösocker
1 krm salt
1 tsk stötta kardemummakärnor
1 tsk vaniljsocker
7 dl vetemjöl
Ägg till pensling
 
Fyllning:
200 gram mandelmassa
½ dl mjölk
5 dl vispgrädde
 
Garnering:
Florsocker
 
Gör så här:
1. Finfördela jästen i en bunke. Smält smöret, häll i mjölken och ljumma till 37 grader. Höll vätskan i bunken och lös jästen.
2. Tillsätt socker, salt, stötta kardemummakärnor och vaniljsocker. Arbeta in vetemjölet lite i taget till degen är smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
3. Dela degen i två bitar. Baka ut till två längder och dela varje bit i sex bitar. Forma till runda bullar och lägg på en plåt med bakpapper. Låt jäsa ca 30 minuter.
4. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i ugnen, 200 grader, i 10-12 minuter. Ta ut och låt svalna på galler under bakduk.
5. Fyllning & garnering: Skär av toppen på bullarna och gröp ur lite utav innanmätet. Blanda detta med riven mandelmassa och rör ut den med mjölk. Den ska bli fast. Fyll bullarna med mandelmassafyllningen.
6. Vispa grädden och spritsa den på varje bulle. Sätt på locken och pudra med lite florsocker.
 
 
 
        



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback