Hallongrottor

Detta är klassiska syltkakor. Jag föredrar att göra dem små, men givetvis går det lika bra att göra dem större. Vanligtvis fyller jag dem med hallonsylt, men drottningsylt eller liknande sylt fungerar lika bra. Dessa är dessutom perfekta att frysa in och bara plocka fram en liten stund innan fikan.
 

 
 
50 stycken små eller 25 stycken stora
 
Ingredienser:
250 gram smör eller margarin
1 ½ dl socker
1 ½ tsk bakpulver
4 ½ dl vetemjöl
1 dl vaniljsåspulver (Marsáns vaniljssåspulver brukar jag använda)
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda samman alla ingredienserna till en deg för hand på matbordet.
3. Rulla ut degen till längder som skärs upp i mindre bitar, 50 små eller 25 stora.
4. Rulla degbitarna till kulor. Lägg i småbrödsformar (små) eller bullformar (stora).
5. Gör en fördjupning mitt i varje kaka och fyll med hallonsylt.
6. Grädda de små kakorna i ca 10 minuter och de större kakorna i ca 15 minuter.


Så smarrigt, inget går upp emot en hederlig hallongrotta :D

2013-02-06 // 18:51:46

Så smarrigt, inget går upp emot en hederlig hallongrotta :D

2013-02-06 // 18:52:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback