Morotskaka

I fredags när jag var inne och jobbade hade jag lovat att ta med mig en fredagskaka. Jag har aldrig bakat morotskaka innan, har alltid tyckt att det har sett så avancerat ut. Men det var hur lätt som helst, och perfekt att göra när man har två kilo morötter hemma - vilket jag hade. Receptet är från en vän som brukar göra morotskaka. Jag har gjort vissa småjusteringar för att få den rätta balansen mellan sött och friskt.
 

 
 
Ingredienser:
1 msk smör
2 msk ströbröd
4 stycken ägg
4 dl socker
6 dl rivna morötter
2 dl matolja (ex solrosolja)
4 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 nya salt
Garnering:
60 gram smör
200 gram Philadelphia
2 dl florsocker
1 msk citronsaft
Rivet citronskal
 
Gör så här:
1. Värm ugnen till 175 grader. Smöra en form, ca 24 cm i diameter.
2. Vispa äggen pösiga tillsammans med sockret. Tillsätt de rivna morötterna och oljan. Blanda vaniljsocker, bakpulver, bikarbonat, kanel och salt med mjölet och rör ner i smeten.
3. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter.
4. Garnering: Låt smöret vara rumsvarmt. Vispa alla ingredienser till glasyren till en jämn smet. Bred den över den kallnande kakan. Riv citronskal och strö över.
 
 
 
 


åh vilken härlig blogg! Tänker börja följa dig o få inspiration =)

2013-01-27 // 18:05:33

Morotskaka är underbart!!
Trevlig söndag
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

2013-01-27 // 19:57:00

Morotskaka är ju SÅ gott!

2013-01-27 // 22:34:27
» Jenny

Vad gott! Älskar morotskaka :)

2013-02-03 // 17:46:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback