Kladdkaka med mörk choklad och mini marshmallows

Jag bakar sällan något med choklad då jag är en av de få existerande på denna jord som inte äter choklad. När brorsan skulle ha sin herrmiddag i lördags erbjöd jag mig att göra hans efterrätt. Han önskade kladdkaka, och fastän jag aldrig har bakat kladdkaka levererade jag en kladdkaka som imponerade på både honom och hans vänner. Inte för att skryta eller så, jag lånade receptet av mormor. Kladdigheten bestämmer du själv beroende på hur länge du har kakan i ugnen. Jag valde att ha i mini marshmallows för att göra kakan festligare men detta går givetvis att utesluta.
 

 
 
Ingredienser:
200 gram mörk choklad
200 gram margarin
4 stycken ägg
2 dl socker
2 ½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
Mini marshmallows
 
Gör så här:
1. Klä en form med löstagbar botten med bakplåtspapper. Smörj in pappret med smör.
2. Smält choklad och margarin tillsammans i en kastrull på svag värme.
3. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner chokladsmeten i äggblandningen.
4. Blanda sist ner mjölet, väl blandat med bakpulvert.
5. Häll smeten i formen. Ha i mini marshmallows och blanda ner dessa.
6. Grädda ca 15 minuter i 200 grader. Kakan ska inte ha stannat helt.
 


Jag köpte faktiskt mini marsmallows idag o hade tänkt göra brownies :)

sv; visst är det =)

2013-01-29 // 15:18:02
» Sarah

Va kul me ett recept :)
De ser sjukt gott ut :)

2013-01-30 // 13:11:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback