Frozen Cheesecake

En av mina favoritefterrätter är cheesecake. En av anledningarna till varför jag tycker om den så mycket är variationen, det finns inte ett sätt att göra en cheesecake utan hur många varianter som helst. Detta receptet är från Leila Lindholm och jag har valt att göra den i en sockerkaksform för att få en liten lyxigare känsla. Det var inga problem att få ut cheesecaken ur formen så rekommenderar den varmt. Här har jag bara smaksatt med citron, men den går givetvis att smaksätta med annat. Jag valde sedan att dekorera den med röda vinbär.
 

 
 
Ingredienser:
4 st ägg
1 1/2 dl strösocker
1 st citron, skalet
200 gram philadelphia
4 dl vispgrädde
200 gram digestivekex
Vinbär till garnering
 
Gör så här:
1. Separera äggulorna från vitorna (utan att det kommer någon äggula i vitorna).
2. Vispa äggulor, strösocker och rivet citronskal poröst i en bunke och rör ner philadelphiaosten.
3. Vispa grädden fluffig och vänd ner den i smeten.
4. Vispa vitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.
5. Krossa kexen fint i en mixer (eller lägg dem i en plastpåse och krossa med en kavel) och varva med smeten i en sockerkaksform. Understa och översta lagret ska vara kexsmulor.
6. Knacka formen lätt mot bordet så att eventuella luftbubblor försvinner. Frys smeten i 3–4 timmar, så att den är lättfryst vid servering.
7. Spola utsidan av formen med varmt vatten så lossnar cheesecaken lätt.
8. Garnera med vinbär eller andra bär.
 
 


Ser gott ut, cheesecake slår aldrig fel! Även om jag gillar gräddade cheesecakes bäst :)

Svar: Ja, det är svårt att slå en gräddad cheesecake! :)
emiliaofmalmoe

2013-01-17 // 19:30:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback