Amerikansk äppelpaj

Det har varit ganska dåligt med bloggande här på sista tiden. Tyvärr har det varit mycket plugg och jobb för min del. I söndags var jag sugen på äpplepaj och kände för att testa nåt nytt, och inte göra den klassiska smulpajen. Detta receptet kommer från Allt om mat och innehåller bland annat bakpulver som gör att pajen får en extra knäckig yta. Helt klart min nya favoritpaj!
 

 
 
Ingredienser:
5 st äpplen
1 tsk kanel
100 gram smör
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 st ägg, uppvispat
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Skala kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor. Smörj en pajform ca 26 cm i diameter med lite smör och lägg i äppelklyftorna. Strö över kanel.
2. Smält smöret och låt svalna. Blanda alla torra ingredienser.
3. Rör sedan ner det smälta smöret och ägget. Bred degen över äppelskivorna. Platta till degen. Pudra degen med lite kanel före gräddningen.
4. Grädda 40 min i nedre delen av ugnen. Pajen ska få en gyllenbrun färg. Servera med vaniljsås eller glass



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback